Η κυκλική οικονομία γίνεται πράξη από μαθητές στην Αστυπάλαια
Μπορεί να κατασκευαστεί ένα θερμοκήπιο από πλαστικά μπουκάλια; Και θα μπορούσαν να το κατασκευάσουν μαθητές δημοτικού σε ένα νησί της άγονης γραμμής στην Ελλάδα; Με τη βοήθεια της Alpha Bank και την υποστήριξη του Υπουργείου Παιδείας μπορούν να γίνουν ακόμη περισσότερα βήματα προς τη βιωσιμότητα.
Περιβαλλοντική καταστροφή, εξάντληση φυσικών πόρων, υπερθέρμανση του πλανήτη. Η κλιματική κρίση που βιώνουμε όλο και πιο έντονα τα τελευταία χρόνια μάς απειλεί όλους το ίδιο. Το μοντέλο γραμμικής οικονομίας που ακολουθείται μέχρι σήμερα και βασίζεται αποκλειστικά στην ανάλωση φυσικών πόρων, θεωρείται αδιέξοδο και η υιοθέτηση βιώσιμων πρακκτικών είναι πλέον μονόδρομος για τη διάσωση του φυσικού «σπιτιού» μας. Εκτός από την ευθύνη που έχει ο καθένας μας ξεχωριστά, καίριο ρόλο στην αναθεώρηση των υφιστάμενων πρακτικών καλούνται να παίξουν και οι επιχειρήσεις που αναγνωρίζουν την ανάγκη να συμβάλλουν στην αλλαγή.
Με γνώμονα την υπευθυνότητα απέναντι στο περιβάλλον, η Alpha Bank σχεδίασε το πρωτοποριακό πρόγραμμα «Κυκλική Οικονομία στην πράξη» σε συνεργασία με τον εκπαιδευτικό οργανισμό SciCo, με στόχο να αναδείξει και να διαδώσει τα οφέλη της κυκλικής οικονομίας, η οποία είναι το παραγωγικό μοντέλο που χρειάζεται ο πλανήτης για την αντιμετώπιση της κλιματικής κρίσης. Σε μια κυκλική οικονομία, η αξία των προϊόντων και των πρώτων υλών διατηρείται για όσο το δυνατόν περισσότερο χρόνο, ενώ τα απόβλητα και η χρήση των φυσικών πόρων ελαχιστοποιούνται και περιορίζεται η εκπομπή CO2 στην ατμόσφαιρα.
Όμως όπως κάθε σημαντική αλλαγή για τη βελτίωση της ζωής μας και της κοινωνίας, έτσι και η αλλαγή της νοοτροπίας απέναντι στο περιβάλλον, επιβάλλεται να ξεκινήσει από τη βάση: τα παιδιά. Έτσι, η Alpha Bank υλοποίησε το εκπαιδευτικό πρόγραμμα για την κυκλική οικονομία στο Δημοτικό Σχολείο Αστυπάλαιας, με την έγκριση του Υπουργείου Παιδείας και Θρησκευμάτων, χαρίζοντας στους μαθητές την ευκαιρία να εφαρμόσουν το μοντέλο στην πράξη και να δημιουργήσουν το πρώτο «Έξυπνο και Βιώσιμο θερμοκήπιο» από ανακυκλώσιμα υλικά στην αυλή του σχολείου τους!
Οι μαθητές της Ε' και Στ' τάξης του Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας συνέλεξαν και επαναχρησιμοποίησαν 600 πλαστικά μπουκάλια, κατασκευάζοντας ένα θερμοκήπιο εξοπλισμένο με αισθητήρες θερμοκρασίας, υγρασίας χώρου και χώματος, οι οποίοι τροφοδοτούνται από ηλιακά πάνελ. Έτσι, το θερμοκήπιο είναι ενεργειακά αυτόνομο, ενώ το νερό που καταναλώνεται προέρχεται από τα κλιματιστικά του σχολείου, επιβεβαιώνοντας ότι η κυκλικότητα μπορεί να εφαρμοστεί στην πράξη. Ο τρόπος λειτουργίας των αισθητήρων ενθουσίασε τους μικρούς μαθητές, οι οποίοι έφτιαξαν τα δικά τους κυκλώματα με αισθητήρες, ενώ κατασκεύασαν για πρώτη φορά και τον δικό τους κάδο κομποστοποίησης για την επαναχρησιμοποίηση των υπολειμμάτων ως φυσικό λίπασμα στο θερμοκήπιό τους.
Εκπαιδεύοντας «εισηγητές» της κυκλικής οικονομίας
Το μοναδικό αυτό εγχείρημα προέκυψε ως αποτέλεσμα των δύο βιωματικών εργαστηρίων που παρακολούθησαν οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας, όπου είχαν την ευκαιρία να εξοικειωθούν με τις εναλλακτικές βιώσιμες πρακτικές, αλλά και με τις διαθέσιμες τεχνολογικές λύσεις που μπορούν να αξιοποιήσουν. Κατά τη διάρκεια του πρώτου εργαστηρίου, οι μαθητές ευαισθητοποιήθηκαν πάνω στο ζήτημα της διαθεσιμότητας και των εναλλακτικών λύσεων για τη διασφάλισή των φυσικών πόρων, δίνοντας έμφαση στην αξιοποίηση ανανεώσιμων πόρων και στις αρχές της ανακύκλωσης και επαναχρησιμοποίησης, που αποτελούν βασικούς πυλώνες της κυκλικής οικονομίας.
Στο δεύτερο εργαστήριο που παρακολούθησαν οι μαθητές, ήρθαν σε επαφή με τεχνολογίες που χρησιμοποιούνται ευρέως και διασφαλίζουν την αποτελεσματικότερη αξιοποίηση των φυσικών πόρων, ενώ τους δόθηκε η ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν την πλατφόρμα ανοιχτού κώδικα Arduino, ένα εκπαιδευτικό εργαλείο που έχει ως στόχο να εξοικειώσει τους χρήστες με σύγχρονες τεχνολογικές λύσεις. Στη συνέχεια, οι μαθητές είχαν την ευκαιρία να χρησιμοποιήσουν όσα έμαθαν στο εργαστήριο και να κατασκευάσουν κυκλώματα με αισθητήρες θερμοκρασίας, υγρασίας χώρου και χώματος για το δικό τους θερμοκήπιο!
Μέσα από τα δύο βιωματικά εργαστήρια, τα παιδιά του Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας βρήκαν ακόμη τον τρόπο να εκφράσουν τις ανησυχίες και τους προβληματισμούς τους για την περιβαλλοντική κρίση, αλλά και να κατανοήσουν τη σημασία της βιωσιμότητας για το μέλλον του πλανήτη που, όπως ανέφεραν χαρακτηριστικά, πρέπει να τον προστατεύουμε σαν το σπίτι μας για να μπορέσουμε να ζήσουμε σε αυτόν.
Προστατεύω το περιβάλλον γιατί ονειρεύομαι έναν κόσμο με περισσότερα δέντρα
Κατά τη διάρκεια της δράσης, οι μαθητές και οι μαθήτριες που συμμετείχαν στο πρόγραμμα και εφάρμοσαν τις γνώσεις τους στην πράξη, σήκωσαν τα μανίκια, πήραν στα χέρια τους τα εργαλεία κηπουρικής και ήρθαν σε επαφή με τη γη, το χώμα και τα φυτά, λέγοντας ότι ονειρεύονται έναν κόσμο χωρίς καυσαέρια και με περισσότερα δέντρα. Μαζί με τους καθηγητές τους και την τοπική κοινωνία που ανταποκρίθηκε σύσσωμη, κατάφεραν να κατασκευάσουν το θερμοκήπιο που εντυπωσίασε ακόμη και τον ίδιο τον Πρωθυπουργό!
Ο Κυριάκος Μητσοτάκης επισκέφθηκε το Δημοτικό Σχολείο Αστυπάλαιας και ξεναγήθηκε στους χώρους από τους ίδιους τους μαθητές, χωρίς να κρύψει τον ενθουσιασμό του για την αποτελεσματικότητα του εκπαιδευτικού προγράμματος, αλλά και για την κατασκευή των παιδιών. Εντυπωσιασμένος από τις γνώσεις και τον ενθουσιασμό των μαθητών, ο Πρωθυπουργός συνομίλησε μαζί τους θέλοντας να μάθει για όλα τα στάδια δημιουργίας του θερμοκηπίου, δίνοντάς τους συγχαρητήρια για την προσπάθειά τους. «Αποδείξατε τι μπορούμε να κάνουμε, σε αυτό το καταπληκτικό θερμοκήπιο το οποίο φτιάξατε. Νομίζω ότι θα την κρατήσετε αυτήν την εμπειρία και καθώς μεγαλώνετε θα βρίσκετε και άλλους τρόπους να συμμετέχετε σε αυτή τη μεγάλη προσπάθεια, διότι αν θέλουμε να σώσουμε τον πλανήτη χρειαζόμαστε όλοι να βάλουμε το δικό μας λιθαράκι», είπε χαρακτηριστικά ο κ. Μητσοτάκης. Ο Πρωθυπουργός, μάλιστα, εντόπισε τον ρόλο που μπορούν να παίξουν τα ίδια τα παιδιά, ως πολλαπλασιαστές για τα οφέλη της βιώσιμης ανάπτυξης και της κυκλικής οικονομίας προς την οικογένειά τους αλλά και την τοπική κοινωνία του νησιού.
Από την πλευρά του, ο CEO του Ομίλου Alpha Bank Βασίλης Ψάλτης που παρευρέθηκε στην επίσκεψη, τόνισε τη σημασία που δίνει η Alpha Bank στη μεγάλη πρωτοβουλία για να γίνει η Αστυπάλαια νησί-πρότυπο σε θέματα πράσινης μετάβασης. «Ως η μόνη Τράπεζα στο νησί, στηρίζουμε την τοπική κοινωνία και οικονομία, ενώ συμβάλλουμε στην ευαισθητοποίηση για θέματα του περιβάλλοντος, βάζοντας την κυκλική οικονομία στην καθημερινότητα των κατοίκων της Αστυπάλαιας και κυρίως των παιδιών, των αυριανών πολιτών της χώρας μας. Η ενεργή συμμετοχή και το χαμόγελο των μαθητών και δασκάλων του Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας με κάνουν αισιόδοξο για την επιτυχία του εγχειρήματος», επεσήμανε ο κ. Ψάλτης.
Αμέσως μετά την ξενάγηση στο πρώτο «Έξυπνο και Βιώσιμο θερμοκήπιο», οι μαθητές του Δημοτικού Σχολείου Αστυπάλαιας προσέφεραν το δικό τους δώρο στον Πρωθυπουργό και στην Υφυπουργό Παιδείας και Θρησκευμάτων Ζέττα Μακρή: μια γλάστρα από ανακυκλωμένο πλαστικό με αυτοποτιζόμενο σύστημα που δημιούργησαν οι ίδιοι, με τη βοήθεια των δασκάλων τους και των εκπαιδευτών του προγράμματος της Alpha Bank «Κυκλική Οικονομία στην πράξη».
Η Αστυπάλαια μπαίνει δυναμικά και στην ηλεκτρική μετακίνηση
Η υιοθέτηση των βιώσιμων πρακτικών για το νησί της Αστυπάλαιας, όμως, δεν εξαντλείται στο πρόγραμμα της κυκλικής οικονομίας, αλλά πάει ένα βήμα παρακάτω με την... ηλεκτρική μετακίνηση. Σύντομα, θα λειτουργεί το «AstyBus», η καινούργια οn-demand υπηρεσία με τη χρήση ηλεκτρικών van, η οποία θα προσφέρει μεγαλύτερη ευκολία στις μετακινήσεις των κατοίκων και των τουριστών, καθώς το δρομολόγιο του θα διαμορφώνεται με βάση τις ανάγκες των επιβατών, σε προνομιακές τιμές. Με Μεγάλη Χορηγό την Alpha Bank, η υπηρεσία «AstyBus» υλοποιείται στο πλαίσιο του έργου της Ελληνικής Δημοκρατίας για τη μεταμόρφωση της Αστυπάλαιας στο πρώτο «Έξυπνο και Βιώσιμο Νησί της Μεσογείου», σε συνεργασία με τον όμιλο Volkswagen.