Επιτακτική ανάγκη να γίνει "πράσινος" ο στόλος των επαγγελματικών οχημάτων στην Ευρώπη

Περίπου 6,2 εκατ. μεσαία και βαρέα επαγγελματικά κυκλοφορούν στη γηραιά ήπειρο, με μέση ηλικία 13 χρόνια – στην Ελλάδα ο πιο γερασμένος στόλος.

Δημοσίευση:

Βρισκόμαστε στην απαρχή της ηλεκτροκίνησης και το βέβαιο είναι ότι πολλά θα αλλάξουν στο μέλλον. Το ζήτημα είναι πόσο γρήγορα θα γίνουν οι αλλαγές αυτές, προς όφελος του περιβάλλοντος, καθώς ο περιορισμός του φαινομένου του θερμοκηπίου, περνά από τη δραστική μείωση των εκπομπών διοξειδίου του άνθρακα.

Και προς αυτή τη κατεύθυνση, οι μεταφορές παίζουν πολύ μεγάλο ρόλο, ίσως τον μεγαλύτερο, με τα εκατομμύρια καθημερινών μετακινήσεων.

Η νέα μελέτη της Ευρωπαϊκής Ένωσης Κατασκευαστών Αυτοκινήτων (ACEA), καταδεικνύει ότι τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών ρύπων είναι πολύ λίγα αυτή τη στιγμή και απαιτείται 100πλάσια αύξηση στον στόλο της Ευρωπαϊκής Ενωσης.

Επί του παρόντος υπάρχουν 6,2 εκατομμύρια μεσαία και βαρέα επαγγελματικά οχήματα στους δρόμους της ΕΕ, η μέση ηλικία των οποίων είναι 13 χρόνια.

Σχεδόν το 98% όλων αυτών των φορτηγών λειτουργεί με ντίζελ, σύμφωνα με την έκθεση «Οχήματα σε χρήση» του 2021. Μόνο 2.300 - ή 0,04% του συνολικού στόλου - είναι φορτηγά μηδενικών εκπομπών.

Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών εκτιμούν ότι περίπου 200.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών θα πρέπει να κυκλοφορήσουν έως το 2030 για να επιτύχουν τους στόχους CO2 για βαρέα φορτηγά. Με βάση τα νέα δεδομένα της ACEA, αυτό θα απαιτούσε μια εντυπωσιακή, 100πλάσια αύξηση σε διάστημα κάτω των 10 ετών.

Στην πρόσφατα δημοσιευμένη Στρατηγική Κινητικότητας, η Ευρωπαϊκή Επιτροπή καθόρισε το στόχο να κυκλοφορήσει περίπου 80.000 φορτηγά μηδενικών εκπομπών έως το 2030, πράγμα που στην πραγματικότητα υπολείπεται των απαιτήσεων του κανονισμού για το CO2 (-30% εκπομπές) .

«Οι Ευρωπαίοι κατασκευαστές φορτηγών έχουν δεσμευτεί να φέρουν στην αγορά φορτηγά μηδενικών εκπομπών και θα αυξήσουν γρήγορα το φάσμα των προσφορών οχημάτων μηδενικών εκπομπών τα επόμενα χρόνια», δήλωσε ο γενικός διευθυντής της ACEA, Eric-Mark Huitema. «Ωστόσο, δεν μπορούν να κάνουν μια τόσο ριζοσπαστική και πρωτοφανή αλλαγή μόνο».

Για να καταστούν τα φορτηγά μηδενικών εκπομπών η προτιμώμενη επιλογή των μεταφορέων, απαιτείται επείγουσα δράση σε ευρωπαϊκό επίπεδο και σε κάθε κράτος μέλος. Αυτό περιλαμβάνει τον καθορισμό οδικών τελών με βάση το CO2, την ενεργειακή φορολογία με βάση το περιεχόμενο άνθρακα, ένα υγιές σύστημα τιμολόγησης εκπομπών CO2 και, το πιο σημαντικό, ένα πυκνό δίκτυο υποδομών φόρτισης και ανεφοδιασμού κατάλληλων για φορτηγά.

Η νέα έκθεση της ACEA αποκαλύπτει στοιχεία για το στόλο των εμπορικών οχημάτων (φορτηγά, φορτηγά και λεωφορεία) που κυκλοφορούν σήμερα στην Ευρώπη:

• Μετρώντας περίπου 1,2 εκατομμύρια φορτηγά, η Πολωνία διαθέτει τον μεγαλύτερο στόλο φορτηγών, ακολουθούμενη από τη Γερμανία (1.010.742) και την Ιταλία (946.393).

• Ηλικίας άνω των 21 ετών, τα ελληνικά φορτηγά είναι τα παλαιότερα στην ΕΕ. Τα νεότερα φορτηγά βρίσκονται στην Αυστρία (6,4 χρόνια).

• Πάνω από 28 εκατομμύρια βαν κυκλοφορούν σε όλη την ΕΕ. Με 6 εκατομμύρια οχήματα, η Γαλλία έχει μακράν τον μεγαλύτερο στόλο βαν.

• Η μέση ηλικία των ελαφρών επαγγελματικών οχημάτων στην ΕΕ είναι 11,6 έτη. Μεταξύ των τεσσάρων μεγάλων αγορών της ΕΕ, η Ισπανία διαθέτει τον παλαιότερο στόλο ελαφρών επαγγελματικών (13,0 έτη), ακολουθούμενη από την Ιταλία (12,6 έτη).

• Τα ελαφρά επαγγελματικά οχήματα με κινητήρα ντίζελ κυριαρχούν σε όλες τις χώρες της ΕΕ εκτός από την Ελλάδα. Σχεδόν το 90% των ελαφρών επαγγελματικών της ΕΕ είναι ντίζελ, ενώ μόλις το 0,3% είναι ηλεκτρικά.

• Περίπου 692.207 λεωφορεία κυκλοφορούν σε ολόκληρη την Ευρωπαϊκή Ένωση, σχεδόν τα μισά από τα οποία υπάρχουν μόνο σε τρεις χώρες: Πολωνία, Ιταλία και Γαλλία.

• Η μέση ηλικία των λεωφορείων στους δρόμους της ΕΕ είναι 11,7 έτη. Τα παλαιότερα λεωφορεία βρίσκονται στην Ελλάδα (19,9 χρόνια), ενώ τα νεότερα είναι στην Αυστρία (4,8 χρόνια).

• Τα λεωφορεία με ντίζελ εξακολουθούν να αντιπροσωπεύουν το 94,5% του στόλου της ΕΕ, με μόνο το 0,6% να είναι ηλεκτρικά.

Διαβάστε τις Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον κόσμο, με την αξιοπιστία και την εγκυρότητα του News247.gr

Επικαιρότητα