Ο καπνός από τις φωτιές της Αμερικής έφτασε στη Μεσόγειο

Μεγάλο σύννεφο καπνού κάλυψε όλη τη Δυτική και Κεντρική Μεσόγειο. Πώς εξηγείται το φαινόμενο. Αναλύει ο Θοδωρής Κολυδάς.

Δημοσίευση:

Ένα μεγάλο σύννεφο από καπνό κάλυψε την Κυριακή όλη τη Δυτική και Κεντρική Μεσόγειο, χωρίς όμως να δικαιολογεί άμεσα την παρουσία του, καθώς ενεργές φωτιές που υπήρχαν στην Αλγερία δεν ήταν ιδιαίτερα μεγάλες ώστε να καλύψουν τόσο μεγάλη έκταση.

Τι θα μπορούσε άραγε να προκαλέσει τόσο μεγάλες ποσότητες καπνού; Το μυαλό μας πήγε αμέσως σε μια σπάνια περίπτωση η οποία στο παρελθόν μελετήθηκε ιδιαίτερα, όπου μέρη του καπνού από τις πυρκαγιές του 2013 στον Καναδά , έφτασαν στη Δυτική Μεσόγειο . Θα μπορούσε άραγε να συμβαίνει και τώρα κάτι τέτοιο ;

Οι δορυφορικές εικόνες που τότε είχαν ληφθεί από την NASA ήταν καταπληκτικές Άλλωστε και δυο χρόνια μετά από αυτό το συμβάν είχαμε ανάλογη περίπτωση στις 13 Ιουνίου του 2015 όπου πάλι ο καπνός είχε φτάσει μέχρι τη Βόρεια Ευρώπη . Το συμβάν αυτό μελετήθηκε ιδιαίτερα από την Eumetsat και ερευνήθηκαν όλες οι παράμετροι που συμβάλουν σε αυτή την μεταφορά του καπνού και ιδιαίτερα μελετήθηκε το jet stream.

Έχουμε εξηγήσει στο παρελθόν την έννοια του αεροχείμαρρου (Jet stream) τον οποίο τον έχουμε παρομοιάσει με ένα μακρόστενο σωληνωτό ρεύμα με πολύ ισχυρούς δυτικούς ανέμους σε μεγάλα υψόμετρα. Οι αεροχείμαρροι δημιουργούνται από συνδυασμό της ατμοσφαιρικής θέρμανσης και της περιστροφής του πλανήτη γύρω από τον άξονά του. Όταν φτάσει κοντά στη στρατόσφαιρα, ο καπνός μπορεί να ταξιδέψει χιλιάδες μίλια από την πηγή του, επηρεάζοντας τις ατμοσφαιρικές συνθήκες σε παγκόσμιο επίπεδο . Μάλιστα μετά τις μεγάλες πυρκαγιές του Ιανουαρίου στην Αυστραλία ο καπνός έκανε μια πλήρη περιστροφή γύρω από τη Γη και η διασπορά του ερευνήθηκε σε ειδικό project της NASA.

ΠΟΙΑ ΕΙΝΑΙ Η ΕΞΗΓΗΣΗ ΤΟΥ ΚΑΠΝΟΥ ΣΤΗ ΜΕΣΟΓΕΙΟ

Μία πρώτη πιθανή εξήγηση δίνεται στο βίντεο όπου ακολουθεί με την σύνθεση 4 διαδοχικών φωτογραφιών με οπτική αναγνώριση . Η περίπτωση αυτή χρήζει περαιτέρω έρευνας με βοηθήματα που διαθέτει η NASA για την παρακολούθηση των αερομεταφερόμενων σωματιδίων των αερολυμάτων σκόνης από ερήμους, των καπνών και της ηφαιστειακής τέφρας.

Με την βοήθεια του οργάνου Visible Infrared Imaging Radiometer Suite (VIIRS) στον δορυφόρο Suomi NPP παρέχεται εικόνα στο Ορατό, ενώ το όργανο Ozone Mapping and Profiling Suite (OMPS) Nadir-Mapper (NM) στο δορυφόρο Suomi-NPP παρέχει τιμές του δείκτη απορρόφησης του καπνού . Αυτός ο δείκτης απορρόφησης είναι χρήσιμος για τον εντοπισμό και την παρακολούθηση της μεταφοράς, σε μεγάλες αποστάσεις, του καπνού αλλά και της ηφαιστειακής τέφρας ή από καύσεις βιομάζας και σκόνης .

22 Οκτωβρίου 2020-NASA

Πρέπει πάντως να σημειώσουμε, ότι ακόμη και με οπτική αναγνώριση είναι δυνατή η ανίχνευση του καπνού όταν αυτός βρίσκεται σε μεγάλα ύψη.

23 Οκτωβρίου 2020-NASA

24 Οκτωβρίου 2020-NASA

25 Οκτωβρίου 2020-NASA

Η θέση των Jet Steams πάνω από την Ευρώπη την Κυριακή 25 Οκτωβρίου 2020 όπου ο καπνός εγκλωβίζεται κατά κάποιο τρόπο μεταξύ του πολικού και του υποτροπικού αεροχείμμαρου . Τι επόμενες ημέρες η περίπτωση αυτή θα διερευνηθεί περαιτέρω μέσω των σύγχρονων εργαλείων που παρέχει η σύγχρονη επιστήμη της τηλεπισκόπισης και θα σας ενημερώσουμε σχετικά.

Να σημειωθεί ότι οι πυρκαγιές προκαλούν πολύ καπνό γενικότερα σε όλο τον πλανήτη και εκείνες της Καλιφόρνια και του Όρεγκον τον Σεπτέμβρη που μας πέρασε απελευθέρωσαν στην ατμόσφαιρα πολύ μεγαλύτερες ποσότητες άνθρακα το 2020 από ό,τι οποιοδήποτε άλλο έτος αφότου ξεκίνησαν οι μετρήσεις της CAMS το 2003 : 21,7 μεγατόνους στην Καλιφόρνια και 7,3 μεγατόνους στο Όρεγκον.

Επικαιρότητα